Strony

Strony

niedziela, 22 stycznia 2012

Jawa 250 Perak 1950r. versja "Lidová"

 Tak jak od zawsze chciałem mieć "sztywną" SHL'kę czyli M04, tak zawsze chciałem mieć Peraka.  Zakup tego motocykla odbył się bardzo spontanicznie, a w zasadzie to kupiłem go dla przyczepki, czyli jak to mówili czechosłowacy "vozik za kolo". Pojechałem w "ciemno" i co prawda spodziewałem się przyczepki PAV 40 lub 41, a kupiłem najprawdopodobniej bardzo dobrą samoróbkę lub jakiś prototyp. Napewno ciężko by było o drugą taką. Ale od początku.

To był niedzielny wakacyjny wieczór, po powrocie z wypadu do Augustowa siadłem jak co dzień przejrzeć aukcje z zabytkami na Allegro, gdy nagle oczom mym ukazał się PERAK z przyczepką. Bardzo ładny i kompletny a do tego z przyczepka. Cena 3200zł jak na peraka w takim stanie bardzo atrakcyjna, a do tego przyczepka, sama przyczepka jest rzadkością na allegro i potrafi kosztować 2000zł. Więc jak za komplet 3200 to cena atrakcyjna. Gdzie? - uuu za Wrocławiem, trochę daleko 600km w jedną stronę. Miotam się z myslami brać nie brać brać nie brać. Dzwonię pod numer z aukcji "abonent czasowo niedostępny" no i sprawa jasna - myslę.  Jednak dokładnie przygladam się zdjęciom z aukcji.
Poniedziałek rano godz. 9:00. Myslę zadzwonie jeszcze raz. Dzwonię - odbiera telefon znajomy właściciela który to wystawił w jego imieniu aukcję, "o jest Pan już chyba 8 czy 9 osobą która dzwoni od wczoraj, 2 czy 3 dałem telefon do właściciela jak Pan chce to i panu dam. E - myslę "napewno już ktoś po niego jedzie". Ale wziąłem tel. i dzwonię, w słuchawce zaspany głos córki właściciela oznajmia "niech Pan zadzwoni wieczorem tato jest poza domem na gospodarstwie". Wieczorem to ja bym chciał już być u Was i go odebrać - odpowiadam. Głos w słuchawce mówi, "jeśli Pan chce, to przekarze tacie przy śniadaniu że Pan dzwonił - oddzwoni do Pana". Dobrze mówię - jeśli zadzwoni do mnie i się dogadamy przywożę Pani pudełko czekoladek. Umowa stoi. Rozłączamy się śmiejąc. Po 15 min, dzwoni telefon, w słuchawce głos "Pan do mnie dzwonił w sprawie Peraka" - podziałały czekoladki - myslę. Dogadaliśmy się. Co prawda perak kosztował mnie 3600zł ze względu na duże zainteresowanie, ale opłaciło się.
Dzwonię do znajomego jedziesz? - jadę. No i pojechaliśmy. 20 godzin w podróży, nieprzespana noc, 1150km. 160l gazu - 400zł całkowite koszty podróży.
Okazało się że ta jawa to wersja  "Lidová" czyli po naszemu wersja ludowa - tańsza pozbawiona chromów. Najprawdopodobniej miała wymieniony silnik ponieważ numery na ramie i silniku powinny być takie same a nie są. Świadczyć to może, że oryginalny silnik skończył się i właściciel wymienił go na inny.

W tej chwili Jawa odłożyłem renowację jawy, gdyż oszacowałem wartość renowacji ( nie licząc swojej pracy) na około 5000zł. Dlaczego tak drogo? Koszt chromowania samego zbiornika w zależności od zakładu to wydatek rzędu 700-1500zł. Koszty nowych rur wydechowych to wydatek 300Euro. czyli ok 1500zł z przesyłką. a dochodzą jeszcze koszty łożysk, regeneracji wału, opony gumy linki i inne. W tej chwili nie mogę sobie pozwolić na zamrożenie takiej gotówki w motocyklu, który nie jest na sprzedaż. Pozatem chciałbym dokupić jeszcze do niego kosz Velorex 560 lub 561, który bedzie dopełnieniem całości.
Dla osób chcących zapoznać się z cenami i asortymentem NOWYCH części do jaw polecam poniższe linki.
http://jawamarkt.cz
http://motoren.sk

Gdyby ktoś chciał przyczynić sie do renowacji  i przekazać przysłowiowy grosz na renowację, podam nr konta. lub proszę o kontakt telefoniczny 600 019 128.

Zdjęcia z aukcji:







Tuż po przywiezieniu wygladała tak:


Wszystkie "ruchome" elementy zostały zdemontowane na czas transportu, coby ich nie pogubić.



A w szczegółach JAWA PERAK 250 1950r prezentuje się tak:



















3 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ostatnio miałem do czynienia z awarią pojazdu późnym wieczorem i byłem zaniepokojony, czy znajdę szybką pomoc. Dzięki https://jarex24.pl/, moje obawy szybko się rozwiały. Ich serwis pomocy drogowej działa 24/7, co było dla mnie ogromnym udogodnieniem. Szybkość reakcji i profesjonalizm personelu sprawiły, że szybko mogłem wrócić na drogę. Jestem bardzo wdzięczny za ich pomoc i zdecydowanie polecam ich usługi każdemu, kto potrzebuje niezawodnej pomocy drogowej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Holowanie pojazdów to usługa, która wymaga odpowiedniego sprzętu oraz doświadczonej kadry pracowników. Kierowcy, którzy korzystają z takich usług, często zwracają uwagę na profesjonalizm i szybkość działania firmy holowniczej. Warto również zwrócić uwagę na obszar działania firmy oraz dostępność różnych typów lawet, które mogą być potrzebne w zależności od rodzaju pojazdu. Firma Zakrzewski Holowanie oferuje swoje usługi w tym zakresie, a więcej informacji można znaleźć na stronie: https://zakrzewski-holowanie.pl/.

    OdpowiedzUsuń