...miały zaszczyt jako pierwsze usiąść na zreanimowanym stelażu
siedzenia najpierw kierowcy a potem pasażera. Ale od początku.
Stelaż siedzenia w pierwszym momencie nie
rokował nadziei na reanimację. Głębokie wżery i zaawansowane stadium
korozji sprężyn - dawały beznadziejny obraz całości.
Mimo tego kiepskiego widoku, po chwili
zastanowienia podjąłem decyzję o reanimacji. Rama siedzenia jako pierwsza
poszła do piaskowania i lakierowania proszkowego. Poszukiwania gotowych do
kupienia sprężyn to raczej daremny trud. Postanowiłem rozesłać zapytania
ofertowe do firm produkujących sprężyny. Co prawda większość firm nie podjęła
wyzwania, tłumacząc się brakiem mocy przerobowych. Były firmy które za komplet
siedzenia chciały ponad 1500zł!!!. Udało się znaleźć firmę która wykona komplet
28 sprężyn za 500zł z wysyłką. Po około 2 tygodniach sprężyny były u mnie,
zostało tylko ocynkować i można montować.
Jednak po dokładnym przyjrzeniu się
oryginalnym łącznikom sprężyn uznałem że pomimo nowego ocynku są brzydkie.
Wymyśliłem, że wykonam nowe z nierdzewnego drutu. Jak pomyślałem tak i
zrobiłem. Drut z którego wykonane są łączniki to nic innego jak drut do
spawania TIG'iem stali nierdzewnej.
Do wykonania łączników wymyśliłem i
wykonałem prosty przyrząd - blacha z przyspawanymi śrubami, wokół których
owijałem drut. Za wzór rozstawu śrub posłużył oryginalny łącznik.
Mając wszystkie elementy składowe
przystąpiłem do składania wszystkiego w całość. Już po założeniu 2 pierwszych
sprężyn wiedziałem że gołymi rękoma niema szans rozciągnąć sprężyny tyle żeby
chciały za siebie się zaczepić. Chwila zastanowienia i przypatenciłem uchwyt do
naciągania sprężyn. Wykonałem go z kawałka rurki hydraulicznej i starej
szprychy. pewny uchwyt pozwolił na zakładanie kolejnych sprężyn do stelaża
siedzenia. Nakładanie sprężyn wykonywałem z "duszą na ramieniu",
naciąg sprężyn jest na tyle duży że sprężyny są niczym naboje gotowe do
strzału. Ale udało się. Stelaż jest gotowy do wysyłki do tapicera,,,,
Widok po zdjęciu pokrowca siedzenia
Sprężyny dorobione wg oryginalnych wzorców i zdjęć siedzenia
Nowy ocynk i można montować do stelaża
Wżery skłoniły mnie do dorobienia na nowo łączników
Oryginał i moja replika
Komplet nowych 28 sprężyn
Prymitywny przyrząd sprawił że wykonanie stało się możliwe
Prymityw stworzony na prędce a robi nieziemską robotę. Wygięcie pod kątem szprychy to nie przypadek, to dla lepszej ergonomii
Stelaż w całej okazałości i prymitywne przyrządy
Ja też mam dziś na koncie sukces :D
OdpowiedzUsuńJeszcze sporo roboty przede mną ale już gada:
https://www.youtube.com/watch?v=MKkzSwxPFFw
R
Gratulacje.
Usuń