Renowacja i centrowanie kół szprychowanych

Przez ostatnie 3 miesiące przez warsztat Motors Creator przewinęło się kilkadziesiąt kół szprychowanych wszelakiej maści.  Od zabytków po supernowoczesne koła BMW GS'a, od typowych jak koła WSK czy SHL po takie rarytasy jak koła z włoskimi obręczami BORRANI - których kształtu felg nie da się pomylić z innymi. Kształt obręczy zarezerwowany tylko dla nich. Praca przy kołach sprawia mi wielką przyjemność. Czasami jest to tylko centrowanie a przeważnie są to kompleksowe renowacje kół.

Proces kompleksowej  renowacji koła przebiega na:
  • zdjęciu ogumienia,
  • pomiarze asymetrii obręczy względem piasty. (najczęściej w tylnych kołach) Nieuwzględnienie tego skutkować będzie tym, że motocykl zostawiać będzie 2 ślady.
  • fotografowanie sposobu zaplecenia koła dla kół z nietypowym szprychowaniem
  • rozszprychowanie koła
  • wyjęcie łożysk z piasty
  • umycie i odtłuszczenie elementów
  • piaskowanie / szkiełkowanie piasty i obręczy
  • czyszczenie szprych i ich cynkowanie lub zamówienie nowych często robionych pod nasze zamówienie.
  • 3 warstwowe lakierowanie proszkowe elementów (podkład, kolor, lakier bezbarwny dla lepszego połysku)
  • zakup i montaż nowych łożysk i uszczelniaczy
  • szprychowanie koła
  • centrowanie z zachowaniem asymetrii
  • ręczne wykonanie szparunków na obręczach.
  • montaż ogumienia

Poniżej kilka przykładów renowacji.

Koła EMW R-35;






Efekt końcowy - trudno uwierzyć że to te same koła





Pospolite koła do WSK









W wersji z malowanymi obręczami






Efekt po centrowaniu

Kto uważnie śledzi bloga zauważyć może co jakiś czas przewijający się wątek renowacji części do BMW R69S. Tym razem przyszła pora na koła. Dla lepszego podkreślenia sportowego charakteru motocykla, zamiast standardowych obręczy, koła zaplotłem na niemieckich obręczach z epoki - WEINMANN'a. Obręcze te w przekroju mają kształt dwuteownika, nadaje to kołom większą sztywność, co przekłada się bezpośrednio na większą pewność prowadzenia motocykla.
Standardowo piasty zostały wyszkiełkowane, bębny przetoczone, szczęki hamulcowe na nowo oklejone okładzinami a wszystkie duperele na nowo wycynkowane. Do kół założyłem "kołpaki" których renowację kiedyś opisywałem. Jednak po lakierowaniu mają odrobinę większą średnicę i nie chcą wskoczyć w zaniżenie w piaście. Rozwiązań na to jest kilka od usunięcia farby i zaklepania na mniejszą średnicę kołpaka tak by po malowaniu swobodnie wchodził w swoje miejsce, po powiększenie po 1mm na stronę zaniżenia w bębnie. Zastanowię się nad tym, która metoda jest właściwsza i mniej inwazyjna.
 Widok pod kołpakiem
 Logo WEINMANN'a potwierdzające oryginalność obręczy
 Z założonym kołpakiem
 Nakrętka nosi ślady po mechaniku kowalu. Trzeba będzie zaspawać i wywiercić nowe ładniejsze 
 Koło w całej okazałości
 Obręcze posiadają charakterystyczne dla BMW 5 przetłoczeń, zapobiegające spadnięciu opony kiedy złapiemy gumę.
   Obręcze posiadają charakterystyczne dla BMW 5 przetłoczeń, zapobiegające spadnięciu opony kiedy złapiemy gumę.
 Wyszkiełkowany bęben i nowo ocynkowane duperele
 Widok od strony szczęk
Koła w całej okazałości

Koło kupiłem na Allegro. Cena była atrakcyjna, jednak kupujący nic nie wspomniał w opisie że obręcz jest skorodowana na wylot.
W pierwszym momencie po rozpakowaniu paczki ogarnęła mnie złość, że dałem się nabrać. Jednak w myśl powiedzenia " co nas nie zabije, to nas wzmocni" w mojej głowie powoli rodził się plan reanimacji skorodowanej obręczy. Poza korozją obręcz jest IDEALNIE prosta. Bicie boczne wynosi TYLKO 1milimetr!!! To jest chyba najlepsza przedwojenna obręcz jaką miałem w rękach. Zazwyczaj restauruję koła zakładając współczesne repliki, jednak tym razem to stan koła zadecydował że zostałem przy oryginale. Przedwojenne obręcze BMW są charakterystyczne ponieważ posiadają 5 przetłoczeń zapobiegających ssunięciu się opony z felgi przy złapaniu "kapcia". Dziś zamiast zdjęć umieszczam filmik z renowacji obręczy.



Charakterystyczna przedwojenna obręcz BMW z 5 przetłoczeniami zapobiegającymi zsunięciu się opony z felgi przy spadku ciśnienia w dętce.


Tak to wyglądało na początku - na szczęście tylko na pewnym odcinku.


Dawca rantu
Przymiarka i spawy punktowe
I już po transplantacji - wydaje się że koło jeszcze długo posłuży









7 komentarzy:

  1. No i koło uratowane. Super bo to coraz rzadsze fanty. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. WOW. Zawsze mnie satysfakcjonuje takie zestawienie zdjęć przed i po renowacji. Zrobiłeś kawał dobrej roboty.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam koła od wsk 125 do renowacji. Chciałbym je kompleksowo odnowić. Jaki koszt takie usługi. Poproszę o wycenę różnych opcji. Nawet z oponami i dentkami. Pozdrawian

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam. Planuje regenerację (kół od Jawy 50 jakie według Pana mogą być koszty w przybliżeniu oczywiście. Chciałbym żeby wyglądały jak nowe. Pozdrawiam Piotr.

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam prosze o kontakt telefoniczny 511790958. Posiadam kilka kol do renowacji kola od wsk

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam jaki koszt renowacji kół od simsona s51

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam jaki koszt renowacji kół wfm?.

    OdpowiedzUsuń