niedziela, 15 lipca 2018

Spawanie żeliwa - metoda prosta i tania....

Kiedyś zamieszczałem na blogu różne naprawy, porady, spostrzeżenia, ciekawostki... z czasem to jakoś zamarło, zdjęć się nie chce co chwilę robić..... w zasadzie to wydaje mi się że już wszystko było.... a że robimy ciągle te same motocykle to ile razy można opisywać cynkowanie śrub silnika BMW albo spawanie błotników.... nuda.
A że nie lubię pokazywać czegoś 2 razy  to i blog zrobił się nieciekawy....
Przejrzałem ostatnie wpisy i NUDA same gotowe skończone projekty....No ale ile można opisywać skończony projekt BMW R50/2....
Jednak ostatnio zaszła potrzeba pospawania żeliwa. Wcześniej spawaliśmy żeliwo ale to nie było to..... podgrzewanie przed spawaniem, Spawanie MIG i MAG......i zawsze to samo ....mikropęknięcia. I chociaż żeberka się trzymały to nie byłem do końca z tego spawania zadowolony.
Wydaje mi się że już coraz mniej jest do odkrycia w temacie renowacji motocykli to ciągle coś mnie potrafi zadziwić i za to lubię swoją pracę.
Zastanawiałem się nad jakąś skuteczniejszą metodą na spawanie ułamanych żeberek. Może ktoś stwierdzi że ludzie od dawna spawają żeliwo i nic w tym odkrywczego. Ja jestem spawaczem samoukiem beż żadnego kursu czy szkolenia i ciągle szukam nowych rozwiązań.
Będąc w sklepie chciałem kupić mosiądz w otulinie do spawania gazowego....ale sprzedawca powiedział że nie ma i zaproponował mi elektrodę do spawania żeliwa na zimno. Wziąłem jedną na próbę. Tania nie była bo zapłaciłem za nią 6zł. Przyszedłem sprawdziłem no i rzeczywiście rewelacja, spoina mocna i ładna odpryski tak wtopione że usunąć się nie da. Bez podgrzewania.....
Ale jedna elektroda pospawała jedno żeberko....Wszystko fajnie tylko ja nigdy nie spawałem elektrodą i spawanie takim "patykiem" jakoś mi nie wychodzi. Przy okazji za każdym razem jak podłączałem uchwyt do elektrod to kończyło się naprawą spawarki.....3 razy tak się działo,  czy przypadek czy uchwyt ma jakieś złe działanie - nie wiem, ale już się boję go podłączać.
Kupiłem mosiądz w otulinie, palnik propan-butan zabrałem się za spawanie żeliwa. grzanie, grzanie, grzanie......i nic. cylinder tak szybko odprowadza ciepło że nie szło go nagrzać..... LIPA.
Pomyślałem znów o elektrodzie.....CuSn7.... miedziana elektroda, ale strach znowu że spawarka się zepsuje odwiodła mnie od tego pomysłu....może kupić spawarkę tylko do spawania elektrodami....
Przypomniałem sobie że ktoś mi mówił o zalewaniu wgnieceń miedzianym - elektrycznym drutem.
Coś mnie podkusiło żeby spróbować to zastosować do spawania żeliwa. Spróbowałem i EUREKA - to jest to. Odizolowałem od razu kawał miedzianego drutu z kabla elektrycznego i zabrałem się za spawanie. To jest to! Spawa się łatwo, przetop jest pełny, spoina nie ma mikropęknięć. Dzięki miedzi jest elastyczna i żeberka dają się prostować i obrabiać szlifierką kątową. Dzięki miedzi jest też bardzo dobre przewodnictwo cieplne... jednym słowem rewelacja.... Może miedziana spoina nie ma super wytrzymałości, ale do spawania żeberek nie jest ona wymagana. Uważam metodę spawania żeliwa elektrycznym drutem miedzianym za odkrycie tego roku. Jest naprawdę skuteczna i tania, no bo ile kosztuje przewód elektryczny.... A spawanie odbywa się metodą TIG.
tak wygląda spoina po elektrodzie CUSn7. niezły wtop ale spawanie długim "patykiem" - elektrodą to nie moja bajka

ta sama  spoina po oszlifowaniu

CuSN7 - dobra elektroda do spawania żeliwa na zimno ale droga bo 6zł/szt.
3 razy  podłączałem uchwyt do elektrod i 3 razy spawarka w naprawie .....bałem się 4 raz próbować.
wszystkie brakujące żeberka są w niewidocznych miejscach, postanowiłem je zostawić bez uzupełniania. 
Bałem się eksperymentować z cylindrami od  Zundapp K800

ale zacząłem od najłatwiejszego i wyszło rewelacyjnie 

dlatego postanowiłem naprawić wszystkie do których jest dostęp.

Widać wtop z elektrycznego drutu miedzianego

i gotowe....

myślę że warto tę metodę rozpowszechnić jest skuteczna i tania.





dzieki miękkiej miedzi brak jest mikropęknięć w spoinie.

kolejne żeberko odbudowane "na gotowo"

po delikatnym prostowaniu ramy przyszedł czas na pasowanie tyłu 
Zundappa

praca na kolanach to nic przyjemnego, dlatego powstał mobilny stojak/wózek na motocykl 
praca stała się przyjemniejsza 

a po pracy można przejechać i postawić wszystko pod ścianą, żeby zajmowało jak najmniej miejsca.

w fabryczne otwory ramy są wkręcone śruby, a wózek ma specjalne uchwyty tak że zdjęcie ramy ze stojaka zajmuje tylko chwilę.

w ramie brakuje podstawki akumulatora, postanowiłem dorobić ją sam. 
powstał projekt CAD "wypałki"  5x "wypałka, i prymitywny przyrząd do wygięcia wąsów.
Dla 5 szt nie chciało/opłacało mi się robić matrycy i stępla - ale cel uświęca środki....

wąs po wąsie i "wypałka" zaczyna zamieniać się w podstawkę akumulatora....

wąs po wąsie i "wypałka" zaczyna zamieniać się w podstawkę akumulatora....

wąs po wąsie i "wypałka" zaczyna zamieniać się w podstawkę akumulatora....


tylko odciąć spawy i prawie gotowe...

podstawka akumulatora zundapp x5szt.

wąsy zrobiłem dłuższe, żeby łatwiej się zaginały, nadmiar długości usunęła frezarka 

i wszystkie wąsy mają jednakową długość.



18 komentarzy:

  1. Spawy rzeczywiście do najładniejszych nie należą, ale widać po oszlifowaniu, że przetop ładny i braków w spoinie nie ma, także moim zdaniem skromnym ok :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Spawanie super. Nie chce być wścipski ale gdzie jest relacja z projektu K800 ?? ^^

    OdpowiedzUsuń
  3. Nareszcie K.B. coś pisze!!! Juz usychałem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajnie, że wróciłeś na blog, bo widać, że masz do tego rękę. Bardzo ciekawie się czyta i widać, że dbasz, żeby dokładnie pokazać wszystko na zdjęciach. Super sprawa dla osób szukających porad w internecie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Z jakiego materiału masz te nowe kawałki żeberek?

    OdpowiedzUsuń
  6. Dobra robota. Przy takich pracach bardzo ważne jest odpowiednie zabezpieczenie. Ja tak znalazłem na stronie https://meridus.pl świetną przyłbice, super sprawa.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawy wpis. Warto było tutaj zajrzeć

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo pomocne informacje, które warto znać

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetny artykuł, właśnie mam do pospawania parę części w motocyklu, już wiem, jak się do tego zabrać.

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetny artykuł, chce być spawaczem w warsztacie i właśnie uczę się pod zawód, dzięki, że wstawiasz takie fajne poradniki.

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetny wpis. Warto było tutaj zajrzeć

    OdpowiedzUsuń
  12. Spawanie żeliwa nie jest takie proste. Oczywiście da się tego nauczyć i wszystko przychodzi z czasem. Dobrze jest sobie zakupić dobry stół warsztatowy na którym będziemy mogli spawać drobne elementy.

    OdpowiedzUsuń
  13. Podgrzewacze indukcyjne są wykorzystywane w przemyśle metalowym do szybkiego i efektywnego podgrzewania metalowych przedmiotów. Działają poprzez generowanie pola elektromagnetycznego, które indukuje prąd w materiale, powodując jego szybkie i równomierne podgrzewanie. Podgrzewacze indukcyjne są skuteczne przy obróbce cieplnej, hartowaniu, lutowaniu i wielu innych procesach, które wymagają precyzyjnej kontroli temperatury. Są również wydajne pod względem energetycznym, co przyczynia się do oszczędności czasu i kosztów produkcji.

    OdpowiedzUsuń
  14. Super sprawa, wcześniej nie wiedziałem o takiej opcji

    OdpowiedzUsuń
  15. Spawarka TIG jest preferowanym wyborem dla spawaczy potrzebujących wysokiej precyzji i kontroli nad procesem spawania. Technika TIG pozwala na spawanie praktycznie wszystkich rodzajów metali, w tym stali nierdzewnej, aluminium i tytanu. Jest to metoda szczególnie ceniona w aplikacjach wymagających estetycznych i trwałych spoin, takich jak w branżach lotniczej, motoryzacyjnej czy w produkcji sprzętu kuchennego. Spawarki TIG wymagają pewnego poziomu umiejętności i doświadczenia, ale ich możliwości sprawiają, że są niezastąpione w wielu specjalistycznych zastosowaniach.

    OdpowiedzUsuń