niedziela, 13 maja 2012

Cynkowanie elementów

Wiem, wiem że od miesiąca nic nie pisałem, wiele osób zagladało rządnych nowych informacji o tym co się dzieje w warsztacie i wieści o MZ.   Jednak w warsztacie nie wykonywałem nic szczególnego poza sezonowymi pracami związanymi z charakterem firmy.

W pewnym sensie spowolnienie prac przy MZ spowodowane było opóźniającym się oddaniem elementów do ocynkowania. Ponieważ dorabiałem brakujące blachy mocujące gumy do siedzeń i nitowane tulejki mocujące ramkę lampy do obudowy. Ale po kolei.:
Niektóre z elementów motocykla mają powierzchnię pokrytą warstwą cynku, naniesionego w procesie galwanizacji. Są to wszystkie śruby podkładki nakrętki oraz inne najczęściej drobne elementy. Grzechem byłoby tych elementów nie odnowić. Całą trudność przy ich odnawianiu stanowi ich duża ilość oraz małe wymiary. Aby te elementy wyglądały idealnie po cynkowaniu należy je odpowiednio przygotować. Najczęściej te elementy zdjęte po wielu latach z motocykla są pokryte warstwą starego smaru, kurzu, brudu, rdzy, farby niektóre są uskodzone mechanicznie. Wszystkie te mankamenty trzeba usunąć. Wymaga to wiele cierpliwości i pracy. Każdy drobiazg był przezemnie wymyty w rozpuszczalniku, farba została zeskrobana, a na koniec szczotką drucianą na wiertarce wyczyszczony "do gołego". Niektóre śruby i nakrętki miały pokaleczone łby przez niefachowe odkręcanie lub byle jakie narzędzia. Takie przypadki najpierw klepałem małym młoteczkiem w celu usunięcia "skaleczeń" a następnie zapiłowywałem nierówności. W większości przypadków udało się doprowadzić sześciokąty do idealnego stanu. Te które noszą jakieś ślady zostaną zamontowane w mniej widoczne miejsca. Dlaczego nie zastosowałem nowych śrub lub nakrętek? Ponieważ oryginalnie stosowane śruby mają na czołach Napisy ESKA i np śruby M8 mają sześciokąty w rozmiarze 14mm, obecnie dla śrub M8 stosuje się łby 13mm. Osobiście uważam że takie "smaczki" decydują o jakości renowacji.

Ilość elementów przedstawiają poniższe zdjęcia. Jeśli przyjąć na każdy element chociaż 3 minuty to mniej więcej można sobie wyobrazić ilość poświęconego na przygotowanie czasu.




Tutaj widać dorobione blachy do mocowania gumy do siedzeń.



2 komentarze:

  1. Zastanawiam się co sądzisz o opisanym tutaj https://www.metaltech.pl/zabezpieczenia-antykorozyjne/cynkowanie-ogniowe/ cynkowaniu ogniowym? z etgo co ja wyczytałem i się dowiedziałem to jest to bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Też tak uważasz/

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetną usługą jest cynkowanie ogniowe, które można znaleźć w usługach firmy https://www.metaltech.pl/zabezpieczenia-antykorozyjne/cynkowanie-ogniowe/ Warto z takich możliwości skorzystać, ponieważ jest to spore zabezpieczenie, które zapewni dłuższą i lepszą jakość metalu.

    OdpowiedzUsuń