piątek, 18 kwietnia 2014

Zundapp KS601 - moje cztery litery....

...miały zaszczyt jako pierwsze usiąść na zreanimowanym stelażu siedzenia najpierw kierowcy a potem pasażera. Ale od początku.
Stelaż siedzenia w pierwszym momencie nie rokował nadziei  na reanimację. Głębokie wżery i zaawansowane stadium korozji sprężyn - dawały beznadziejny obraz całości.
Mimo tego kiepskiego widoku, po chwili zastanowienia podjąłem decyzję o reanimacji. Rama siedzenia jako pierwsza poszła do piaskowania i lakierowania proszkowego. Poszukiwania gotowych do kupienia sprężyn to raczej daremny trud. Postanowiłem rozesłać zapytania ofertowe do firm produkujących sprężyny. Co prawda większość firm nie podjęła wyzwania, tłumacząc się brakiem mocy przerobowych. Były firmy które za komplet siedzenia chciały ponad 1500zł!!!. Udało się znaleźć firmę która wykona komplet 28 sprężyn za 500zł z wysyłką. Po około 2 tygodniach sprężyny były u mnie, zostało tylko ocynkować i można montować.
Jednak po dokładnym przyjrzeniu się oryginalnym łącznikom sprężyn uznałem że pomimo nowego ocynku są brzydkie. Wymyśliłem, że wykonam nowe z nierdzewnego drutu. Jak pomyślałem tak i zrobiłem. Drut z którego wykonane są łączniki to nic innego jak drut do spawania TIG'iem stali nierdzewnej.
Do wykonania łączników wymyśliłem i wykonałem prosty przyrząd - blacha z przyspawanymi śrubami, wokół których owijałem drut. Za wzór rozstawu śrub posłużył oryginalny łącznik.
Mając wszystkie elementy składowe przystąpiłem do składania wszystkiego w całość. Już po założeniu 2 pierwszych sprężyn wiedziałem że gołymi rękoma niema szans rozciągnąć sprężyny tyle żeby chciały za siebie się zaczepić. Chwila zastanowienia i przypatenciłem uchwyt do naciągania sprężyn. Wykonałem go z kawałka rurki hydraulicznej i starej szprychy. pewny uchwyt pozwolił na zakładanie kolejnych sprężyn do stelaża siedzenia. Nakładanie sprężyn wykonywałem z "duszą na ramieniu", naciąg sprężyn jest na tyle duży że sprężyny są niczym naboje gotowe do strzału. Ale udało się. Stelaż jest gotowy do wysyłki do tapicera,,,,


 Widok po zdjęciu pokrowca siedzenia



 Sprężyny dorobione wg oryginalnych wzorców i zdjęć siedzenia
 Nowy ocynk i można montować do stelaża
 Wżery skłoniły mnie do dorobienia na nowo łączników
 Oryginał i moja replika
 Komplet nowych 28 sprężyn



 Prymitywny przyrząd sprawił że wykonanie stało się możliwe





 Prymityw stworzony na prędce a robi nieziemską robotę. Wygięcie pod kątem szprychy to nie przypadek, to dla lepszej ergonomii
Stelaż w całej okazałości i prymitywne przyrządy

2 komentarze:

  1. Ja też mam dziś na koncie sukces :D
    Jeszcze sporo roboty przede mną ale już gada:
    https://www.youtube.com/watch?v=MKkzSwxPFFw
    R

    OdpowiedzUsuń