czwartek, 25 czerwca 2015

...halo....czy to pan skupuje motocykle?....Zundapp Z200.

"halo....czy to pan skupuje motocykle?....sprzątam garaż po zmarłym ojcu i znalazłem Zundappa.....może chciałby pan kupić?" usłyszałem  w słuchawce telefonu.

pojechałem, obejrzałem, zaliczkowałem i jeszcze tego samego dnia znalazł się w moim warsztacie. Zundapp Z200 z 1930 roku. w dziewiczym stanie, prawdopodobnie od pierwszego właściciela. Widać że motocykl długo nie pojeździł przed wojną, albo szybko się zepsuł, albo został starannie rozebrany przed wojenną konfiskatą.
Nic nie jest przerabiane, oryginalna tabliczka, wszystkie numery zgodne. Brakuje tyłu ramy, ale być może jeszcze się znajdzie bo garaż jest sukcesywnie opróżniany ze złomu. Sądząc po staranności z jaką motocykl został rozebrany i w jakim stanie się zachował liczę na to że brakujący fragment się znajdzie. Silnik się kręci, biegi wchodzą, gdybym, miał do czego przykręcić skrzynię biegów, pokusił bym się o uruchomienie silnika, sądząc po stanie nie byłoby to trudne.
taki widok zastałem, jak zajechałem obejrzeć "cymbałka"


oryginalna tabliczka 1930...

tłumik z płetwą sygnowaną logo D.R.P

pod warstwą kurzu oryginalny lakier i kalkomanie.
po przywiezieniu do warsztatu przystąpiłem do składania...
nr silnika 112 972
nr ramy 112 972

silnik, cylinder 112 972

nawet skrzynia ma ten sam numer 112 972
jest to ciekawa wersja skrzyni biegów z napędem licznika, nigdy wcześniej takiego HURTH'a nie widziałem


 
zdjęcie " do góry nogami" plakietka na siedzeniu ZUNDAPP

spód siedzenia, oryginalne spreżyny w doskonałym stanie

rama skręcana z elementów.

 te duże koło to koło zamachowe, tzw "szfungszajba" dla równiejszej i spokojniejszej pracy silnika. To jest piękne w starej motoryzacji że widać jak mechanizmy żyją, jak pracują, a nie jak teraz podnosisz maskę silnika i widzisz jedną wielką plastikową pokrywę z napisem TDI 

iskrownik BOSCH


przerywacz i krzywka zapłonu - stan PERFEKT

skrzynia biegów z ręczną zmianą biegów tzw. "szablą"

oryginalny korek

a w środku oryginalne sitko.

pokrętło amortyzatora ciernego sygnowane logo Zundapp

oryginalne klamki i odprężnik "na jeden palec"
druga klamka sygnowana napisem Rotax

przednia piasta sygnowana logo PAFANA

chromowane obręcze to wersja LUX

narzędziówka wyłożona skórą.

zamykana skórzaną pokrywką na pasek

EVERBEST - oryginalny kranik (zdjęcie do góry nogami)

większa perspektywa

"KLAKSON" :)

widok na silnik i zawieszenie

cylinder tzw."ślepak" - cylinder i głowica to jeden odlew.
pod pokrywą z napisem ZUNDAPP kryje się łańcuch napędowy iskrownika BOSCH

Oryginalnie motocykl był sprzedawany bez oświetlenia. tutaj ktoś założył lampę od sokoła 200 lub szybciej SHL M04 -oryginalne szkło T-11
Oświetlenie w latach 20-30 to było extra wyposażenie dodatkowe. 
Zundapp kosztował 800 marek. Za oświetlenie elektryczne trzeba było zapłacić dodatkowe 200 marek czyli 1/4 ceny motoru. Oświetlenie karbidowe kosztowało 45 marek.
liczę że jeszcze tył ramy się znajdzie.


do motocykla dostałem też zabawkę. TORPEAUTO - ucieszyłem się jak małe dziecko...będzie ozdobą warsztatowej półki

wciskasz głowę kierowcy i nakręca się sprężyna napędzająca auto.


8 komentarzy:

  1. Piękny motocykl, zachowany w rewelacyjnym stanie... raczej bardziej prawdopodobna jest hipoteza, że został rozebrany na części przed wojną... co prawda dwusuw, i z mała pojemnością, a więc nie do jazdy, ale do cieszenia oka wyglądem i nozdrzy zapachem.

    OdpowiedzUsuń
  2. A tam gadanie takie... Dwusuwem małej pojemności też można jeździć. To tylko kwestia prędkości :)
    Cymbał... Czemu ją nie dostaję takich telefonów? Samochód bym za takie coś oddał :)
    Już czekam na finalny efekt prac. Jestem pewien że będzie piękny.
    Tak trzymać!

    OdpowiedzUsuń
  3. Kurcze ale rodzynek się trafił :D
    Już nie mogę się doczekać zdjęć z remontu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Remontu nie będzie. Moim zdaniem ten egzemplarz powinien zostać w oryginale, Tylko czyszczenie, polerowanie i uruchomienie. Uruchomienie nie powinno przysporzyc problemów ponieważ wszystkie mechanizmy działają bardzo dobrze, silnik leciutko się obraca, tak samo skrzynia biegów. Gdybym miał jak zamocować skrzynię biegów, która jest potrzebna do uruchomienia to pewnie już silnik byłby ożywiony. Qrcze zdałem dziś sobie sprawę że ten motocykl ma 85 lat....
    Do Radara:
    Jaki samochód chciałbyś wymienić? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, wiem... Ten Cymbał jest wart więcej nic moje trzy Ople :)

      Usuń
    2. Skoro nie będzie remontu to tym bardziej jestem ciekaw prac które przywrócą go do lepszego stanu :)

      Usuń
  5. No na prawdę, kawał historii. 85-letni motocykl - piękna rzecz.

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam
    Jestem kolekcjonerem małych Zundappów. Zundapp bardzo ładny - jest to model S200.
    Gdyby Pan potrzebował jakiś informacji albo części to proszę o kontakt. Jeżeli kiedyś chciałby Pan go sprzedać to również proszę o kontakt.
    tel. 697510474.
    Moja strona internetowa: www.kleinzundapp.com

    Pozdrawiam i życzę powodzenia

    OdpowiedzUsuń